نکات ایمنی در خرید اینترنتی آنلاین
خرید آنلاین کالاها و خدمات، از با ارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود . این امر علاوه بر صرفه‌جویی در وقت کاربران ، مزایایی چون افزایش امنیت در جابجایی پول ، کاهش هزینه‌های بازاریابی ، صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش فرصت ‌های شغلی و کار آفرینی را به دنبال دارد . امّا در عین حال کلاهبرداران فضای مجازی نیز با استفاده از عدم اطّلاع یا کم‌ دقّتی خریداران و مشتریان ، آن را با تهدیدها و آسیب ‌هایی مواجه ساخته‌اند .
نکات ذیل را در هنگام خریدهای اینترنتی در نظر داشته باشید :
در هنگام تصمیم به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی ، از تجربه‌ی دوستان و آشنایان نزدیک در خصوص خریدهای آنلاین استفاده کنید و از فروشگاه‌هایی که سابقه‌ی ارائه‌ خدمات مطلوب دارند ، خرید کنید .
صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه‌ خدمات هستند ، ممکن است تقلّبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند .
سعی کنید در هنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن Who is از دامنه‌ی سایت اینترنتی فروشگاه ، مدیر و صاحب دامنه را احراز هویّت کنید .
سایت های قانونی باید اطلاعات تماسشان را در اختیار شما بگذارند تا در صورتی که سؤال یا مشکلی درباره تراکنش داشتید بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید، این اطلاعات می‌تواند شامل آدرس فیزیکی، شماره تلفن تماس، یا آدرس ایمیل باشد. 
در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت اینترنتی بانک رهنمون می‌شوید ، دقّت کنید که حتماً آدرس صفحه‌ی درگاه پرداخت اینترنتی ، متعلّق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید .
​در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند. در صورت عدم دقّت خریدار و ورود اطّلاعات کارت بانکی خود شامل شماره‌ی کارت، رمز عبور ، CVV2 و تاریخ انقضای کارت، این اطّلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملاً امکان هرگونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.
سیستم پرداخت الکترونیکی همه‌ی بانک‌ها از SSL و روش‌های مطمئن رمزنگاری استفاده می‌کند. دقّت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه‌ی پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت https:// درج شده باشد.
مرکز توسعه‌ تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش امنیت خدمات تجارت الکترونیک، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه‌های الکترونیک را آغاز کرده ‌است تا خریداران به راحتی و با آسودگی خاطر خرید خود را انجام دهند. ترجیحاً از فروشگاه‌هایی که دارای این نماد هستند ، خرید کنید.
سایت نیک داک جهت دریافت نماد اعتماد اقدام نموده و پس از تکمیل محصولات سایت ، نماد به فروشگاه اعطا می شود .
در صفحه درگاه اینترنتی حتما مطمئن شوید که از پروتکل https استفاده شده است . بدین منظور آدرس صفحه می بایست با عبارت //https: به جای //: http آغاز گردد . در صفحاتی که از //:https استفاده شده است ، نباید هیچ گونه پیام خطا مرتبط با گواهینامه دیجیتالی (Digital certificate)  وجود داشته باشد، در اين خصوص از ادامه عملیات در صفحات https:// با پیغام هشدار مبنی بر وجود خطا (Certificate error) در گواهینامه به کار رفته جدا خودداری نمایید .
برای بررسی جعلی نبودن سایت می توان بر روی قفلی که در صفحات //:https در مرورگر ظاهر می شود، کلیک نموده و سپس از عدم وجود علامت هشدار و یا علامت ضربدر قرمز بر روی گواهینامه اطمینان حاصل نمود .
 از ورود به سیستم حساب‌هایی که دارای اطلاعات مالی حساس هستند (مانند حساب بانکی یا حساب کارت اعتباری یا وب‌ سایت‌ های تجاری) در رایانه‌های عمومی یا مشترک اجتناب کنید. اگر برای دسترسی به این اطلاعات از رایانه‌ای عمومی یا مشترک استفاده کردید، به خاطر داشته باشید که از سیستم به‌طور کامل خارج شوید و پنجره مرورگر را بعد از انجام کار ببندید.
درباره رمزهای بانکی بدترین کار استفاده از شماره شناسنامه، شماره تلفن، تاریخ تولد یا شماره های مشابه است. کلاهبرداران و هکرها برای حدس زدن رمز شما اول به سراغ چنین اعدادی می روند.
در هنگام وارد نمودن اطلاعات کارت خود در فیلد های مربوطه ، از صفحه کلید مجازی موجود در سایت به جای صفحه کلید خود استفاده کنید . نرم افزار های اینترنت سکیورتی مانند Kaspersky Internet Security  هم دارای صفحه کلید مجازی جهت ورود اطلاعات دارند ، از آن هم میتوانید استفاده نمایید .  برخی برنامه های جاسوسی، داده های ورودی توسط صفحه کلید شما را ضبط و به هکرها می فرستند.
از گرفتن عکس از کارت خود و ارسال آن روی اینترنت خودداری کنید.
صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و متن هایی مانند “شما برنده شده اید” و … ، ممکن است تقلّبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند . 
به آدرس دروازه پرداخت بانک مورد نظر نیز توجه کنید .
درگاه مورد استفاده در این سایت درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال با همکاری بانک های معتبر و درگاه پرداخت ایران کیش می باشد .
در صورت اضافه شدن درگاه های پرداخت دیگر در همین قسمت توضیح داده خواهد شد . 
پس از چک کردن نکات بالا لازم است که به نام فروشگاه و مبلغ خرید نیز در دروازه پرداخت توجه کنید .
در صورتی که با استفاده وی پی ان و برنامه های مربوطه به اینترنت متصل شده اید ، حتما قبل از اقدام به خرید اینترنتی آن ها را غیر فعال کنید . رمز اینترنتی خود را هر چند وقت یکبار تغییر دهید . خریداران باید از طریق تایپ آدرس وب سایتی که می خواهند از آن خرید کنند به سایت وارد شوند و از وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در صفحاتی که از طریق لینک های مشکوک به آنها وارد شده اند، خودداری کنند .
​یکی دیگر از خطراتی که خریداران اینترنتی را تهدید می کند، خرید از فروشگاه هایی است که عملاً مدتهاست غیرفعال شده اند ولی وب سایت آنها همچنان در فضای اینترنت موجود است .
به رتبه سایت در الکسا مراجعه کنید. این شاخص شاید شاخص مهم یا دقیقی نباشد، اما حداقل به شما میگوید که آیا این  سایت از بازدید مناسبی برخوردار بوده است یا خیر .  تولبار الکسا را میتوانید از سایت www.alexa.com دانلود و روی مرورگر خود نصب نمایید  رتبه سایت هر چه به صفر نزدیکتر باشد بازدید سایت بیشتر بوده است  .
بعد از دريافت كارت بانكي، نسبت به يادداشت نمودن شماره 16 رقمي آن به همراه رمز دوم كارت (رمز اينترنتي) اقدام نمائيد تا در صورت مفقود شدن يا به سرقت رفتن كارت بانكي خود، بتوانيد در اسرع وقت غيره به مسدود كردن آن اقدام نمائيد. رمز اول و دوم (رمز اينترنتي) كارت بانكي خود را حداقل هر سه ماه يكبار تعويض نمائيد و حدالامكان از قراردادن رمزي كه توسط ديگران قابل حدس مي باشد (شماره شناسنامه، تاريخ تولد و غيره) خودداري بعمل آوريد. اطلاعات محرمانه شماره و رمز كارت بانكي ،نام كاربري و رمز عبور خود را از طریق تلفن ، دورنگار، پيامك یا پست الكترونيك در اختیار ديگران قرار ندهید و در صورت افشاي اطلاعات محرمانه خود در کوتاهترین زمان نسبت به تغيير آنها اقدام فرمائيد. 
جهت بكارگيري از سامانه هاي اينترنت بانك و درگاه پرداخت اينترنتي كه از طريق بستر اينترنت ارائه خدمات مي نمايند همواره سيستم عامل خود را بروز رساني كرده و آخرين وصله هاي امنيتي را دريافت نمائيد. همچنين از نرم افزار های اینترنت سکیوریتی معتبر و به روز شده استفاده گردد. در صورتی که احتمال وجود برنامه های مخرب را بر روی کامپیوتر خود می دهید از انجام هر گونه تراکنش مالی آنلاین خودداری نمایید. پس از انجام کار مورد نیاز در اينترنت بانك يا وب سایت هایی که نیاز به نام كاربري و رمز ورود دارند ، با انتخاب گزينه خروج يا log out  به طور کامل از آن خارج شوید . 
به مطالب نوشته شده در پنجره هایی که اتوماتیک نمایش داده می شوند توجه نموده و بلافاصله بر روی Ok یا yes کلیک نکنید . 
بسیاری از برنامه های مخرب به همین شیوه و پس از تائيد كاربر بر روی کامپیوترها نصب و فعال می گردند. ایمیل های دریافتی از منابع ناشناس را باز نکنید . به لینک های ارائه شده در ایمیل ها اعتماد نکنید ، به عنوان نمونه بانک ها و موسسات اعتباری هیچ گاه از طریق نامه های الکترونیکی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی کنند . بنابراین هرگاه در صندوق پستی خود نامه هایی از این دسته را مشاهده کردید به سرعت آن را حذف کنید . 
قبل از آنکه بخواهید خرید اینترنتی انجام دهید باید مرورگر و سیستم عامل دستگاه خود را به روز کنید و پاکسازی و به روز نگه داشتن دستگاه و استفاده از آنتی‌ویروس‌های معتبر از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله در برابر ویروس‌ها و بدافزارهای آنلاین است سعی کنید جهت خرید های اینترنتی فقط از یک کارت استفاده نمایید ، و وجه مورد نیاز خرید خود را از طرق مطمئن به این کارت منتقل و خرید اینترنتی خود را انجام دهید . از کارت های بانکی که وجه محدودی دارند جهت خرید اینترنتی استفاده کنید ، تا در صورت بسرقت رفتن مشخصات و رمز اینترنتی کارت تان ، وجه قابل توجهی را از دست ندهید . فعال کردن دریافت پیامک حساب مربوط به کارتی که با آن خرید اینترنتی انجام میدهید به شما کمک خواهد کرد ، در صورت دسترسی غیر مجاز به حسابتان به سرعت از آن اطلاع پیدا کرده و نسبت به غیر فعال کردن کارت اقدام کنید .
در نهایت با رعایت نکات ساده ولی مهم ، با خیال راحت خرید اینترنتی خود را انجام دهید .